top of page

Wywiad z absolwentem naszego Liceum i pasjonatem biegania

"Jeśli chcesz biegać przebiegnij kilometr… Jeśli chcesz zmienić swoje życie, przebiegnij maraton”

Emil Zatopek

Rozmowa z Martinem Sobotą mieszkańcem Chróścic, biegaczem amatorem, blogerem, inicjatorem akcji biegowej w intencji Światowych Dni Młodzieży

Jak wspominasz Liceum Ogólnokształcące w Dobrzeniu Wielkim?

Czas spędzony w Dobrzeniu wspominam bardzo miło, szkoła średnia to bardzo fajny okres. Poznałem tu wielu wspaniałych ludzi. Przeżyłem wiele przygód. Trzy lata spędzone w liceum będę zawsze dobrze wspominał w końcu wiele się tutaj nauczyłem.

Co postanowiłeś robić po maturze?

Rozpocząłem studia na Politechnice Opolskiej na kierunku zarządzanie, zrobiłem licencjat.

Obecnie coraz bardziej angażuję się w sport i może w przyszłości zajmę się tą dziedziną bardziej na poważnie.

Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z bieganiem?

W szkole podstawowej, jeździłem na zawody gdzie przeważnie startowałem w biegach długodystansowych, później regularnie biegałem. A w pierwszym biegu ulicznym wystartowałem w 2014 roku, był to XII Bieg Opolski.

Ile maratonów przebiegłeś?

Trzy maratony w Opolu, Wrocławiu i Poznaniu.

Jakie wrażenia?

Bardzo pozytywne. Zawsze jadę na maraton aby przeżyć super przygodę i sprawdzić się na co mnie stać. W ciągu tych nieco ponad 42 kilometrów bardzo wiele się dzieje, są kryzysy, ból, ale zawsze na końcu jest radość i satysfakcja z ukończenia maratonu.

Twój kolejny cel?

Mam wiele celów, najbliższy, który jest w trakcie realizacji to zdobycie korony polskich maratonów, do tego chcę dołożyć koronę półmaratonów. Oprócz tego dążę do tego, aby zejść poniżej 3 godzin w maratonie, oraz poniżej 1h 20m w półmaratonie.

Powiedz kilka słów o sobie?

Pracuję, jako stolarz. Jestem żonaty, mam wspaniałego syna. Interesuję się sportem, bardzo lubię aktywnie spędzać czas, poza tym bardzo lubię motocykle.

Dlaczego bieganie, a nie piłka nożna?

W piłkę nożną grałem pięć lat, w Victorii Chróścice (czasy trampkarzy i juniorskie), bardzo fajnie wspominam ten okres, ale już wtedy lepiej wychodziło mi bieganie, podczas testów Coopera na treningach, przebiegałem ponad 3 km i byłem najszybszym graczem w drużynie.

Ile razy w ciągu tygodnia trenujesz i czy masz swój plan treningowy

Staram się trenować 5 razy w tygodniu, o ile czas mi na to pozwala. Dwa razy w tygodniu biegam interwały, trzy razy staram się wyjść na dłuższe wybieganie i raz w tygodniu trenuję na siłowni, aby wzmocnić nogi. Oprócz tego pięć razy w tygodniu trenuję Tabatę.

Jak często startujesz w zawodach?

Różnie, zdarza się, że startuję nawet 4 razy w miesiącu, ale najczęściej są to 2 starty w miesiącu

Impreza biegowa, w której chciałbyś uczestniczyć

Mam ich całą listę. Chciałbym przebiec największe maratony w Europie, Spartathlon, oraz bieg 4 pustyń.

Jaki jest twój dotychczasowy największy sukces?

Drugie miejsce w XIII biegu opolskim na dystansie 10km (trochę szczęśliwie, bo czołówka pomyliła trasę), oprócz tego mam już trochę miejsc na podium w biegach na Opolszczyźnie.

Jak zachęciłbyś inne osoby do biegania?

Warto biegać z bardzo wielu powodów, można spotkać wspaniałych ludzi, przeżyć fantastyczną przygodę, a przy okazji dbamy o swoje zdrowie i samopoczucie. W czasie biegu można się „zresetować” i odpocząć od codzienności. A dla tych co cierpią na bezsenność polecam wieczorkiem 15 – 20km biegu i problem sam znika :)

Co najbardziej motywuje Cię do biegania

To, że po bieganiu czuję się wyśmienicie, pokonuję swoje słabości i podczas takich imprez jak maratony widząc na trasie wiwatujących ludzi, którzy wyciągają ręce aby przybić „piątkę” czuję się przez chwilę jak bohater :)

Chróścice rozpoczęły przygotowania do Światowych dni młodzieży jesteś inicjatorem akcji biegowej w intencji światowych dni młodzieży. Skąd pomysł i na czym ma polegać, do kogo skierowana jest akcja?

Pomysł narodził się na spotkaniu liderów parafialnych, Światowych Dni Młodzieży, którzy stwierdzili, że skoro i tak biegamy, to warto by było robić to w konkretnej intencji. Akcja skierowana jest do wszystkich bez wyjątku, zasady są proste wystarczy dołączyć do rywalizacji, na znanej aplikacji endomondo. Akcja polega na osiąganiu kolejnych celów wspólnymi siłami, realizujemy już czwarty cel, mamy za sobą ponad 2500 kilometrów. Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie www. sdm-chroscice.pl w zakładce „rywalizacje”, oraz na Facebooku na Bieg ŚDM Chróścice. Zapraszamy do przyłączania się do naszej akcji.

Zapraszam również na mojego bloga chroscicerun.blog.pl, gdzie można znaleźć relacje z biegów, zdjęcia, oraz wiele innych ciekawych biegowych tematów.

Życzymy realizacji celów i dziękujemy za rozmowę.


bottom of page